Marka, bir ürünü ilgili pazardaki muadillerinden ayırt etmek için kullanılan isim, logo veya sembol gibi imajinasyon ögelerinin toplamıdır.
Markalaşma Süreci
Markayı basitçe tanımlamak gerekirse, bir ürünü ilgili pazardaki muadillerinden ayırt etmek için kullanılan isim, logo veya sembol gibi imajinasyon ögelerinin toplamıdır diyebiliriz. Markalaşma süreci, temelde ürünlerimize bir ayırt edilebilirlik ve ayrıcalık kazandırabilme sürecidir aslında. Ürünümüz her ne olursa olsun bir geleceğinin olmasını istiyorsak ürünümüze bir marka belirlemeli, logo veya bir sembol seçerek belirlediğimiz markayı imlemeliyiz. Bir markanın başarısı o markayı yaratırken seçtiğimiz anahtar kelimeyle veya tasarlayacağımız logonun renkleri gibi detaylarla doğrudan ilgilidir. Bizim işimiz dijital marketing olduğundan markalaşma sürecinin daha çok isim seçimi, dijital reklam ağları, sosyal medya ve logo tasarımı gibi yönlerine yoğunlaşacağımızı bilmenizi isterim. Her yazımda farklı markaların farklı detaylarına değineceğiz. Lafı daha fazla uzatmadan e-ticaret devi Amazon.com markasını ele alalım.İsim Seçimi: Amazon
Bu ünlü marka ilk olarak "Cadabra" ismini seçmişse de sonraları bu ismin kulağa kadavra gibi gelmesi nedeniyle "Amazon" kelimesini isim olarak belirlemiştir. Hatta "Amazon" isminden de önce "Relentless" adı üzerinde durulmuştu ki şu anda bile relentless.com adresine girerseniz, doğrudan amazon.com’a yönlendirilirsiniz. Özellikle bu şirketi incelememizin nedeni sıfırdan yüze varıncaya dek biraz önce bahsettiğim gibi bir çok evrim geçirmiş olmasıdır. Sıfırdan yüze dedim çünkü gerçekten de diğer Amerikan devleri gibi (örneğin Apple) Amazon markası da bir evin garajında doğmuştur. Seattle'da bir evin garajında doğan bu markanın isim olarak "Amazon"u seçmesi akılda kalıcılık, farklılık bağlamında ve arama motorları sıralamalarında 2000li yılların hemen öncesi için oldukça önemli bir detay.Logo: A'dan Z'ye herşey.
Oldukça basit ve sade düzenlenen bu logoda dikkat çeken bir unsur var. Logoda a harfinden başlayarak z harfine doğru giden eğimli ok işareti, Amazon firmasında a’dan z’ye aradığınız her şeyi bulabileceğinize dikkat çekerken aynı zamanda firmadan alışveriş yapan kişilere gülümser bir ifade sunuyor ki ziyaretçilere "bizden alışveriş yapın, memnun kalın" fikrini empoze ediyor.İhtiyaçlar icatları doğurur.
Önceleri yalnızca çevrimiçi kitap satışı yapan Amazon sonraları müşteri kitlelerinin isteği doğrultusunda çevrimiçi müzik ve video oyunlarının yanı sıra oyuncak, elektronik ürünler ve donanım da satmaya başladı. Pazarın büyük bir eksiğini fark edip girişimci ruhuyla bu başarıya imza atan Jeff Bezos; aynı yıl Time dergisi tarafından "Yılın Adamı" seçilmişti bile. Jeff Bezos, Seattle'da bir evin garajında başladığı macerasına bugün dünyanın en büyük online perakende şirketinin başında bir imparatorluğu yöneterek devam ediyor.Marka oluşturma süreci ile ilgili farklı incelemeler ve detaylara değineceğim başka yazılarda görüşmek üzere, takipte kalın.